Av Håkan Eklund - 17 februari 2013 01:54

Idag vaknade jag med ont i halsen och snuva utan dess like, rena syndafloden i snoken. Trots detta kom jag med och tog en flygtur längs Beaglekanalen som Ushuaia ligger vid. Storslagen natur verkligen. Jag fick t.o.m flyga planet en bit, Kapten Eklund.

Nu känner jag mig lite uschlig även om detta inte är den värsta förkylning jag haft, står ju på benen.

Nu väntar två dagars bussresa med buschcamp till Torres del Paine i Chile. Får se om det finns nåt wifi där, annars bloggar jag vidare senare.

Inga bilder idag då jag inte tagit några med mobilen.

Av Håkan Eklund - 16 februari 2013 01:14

Ska se om jag kan få upp några bilder idag, det trilskades igår.

Idag har vi varit ute med en landrover på lite off-road, fantastiskt kul. Vi åkte på skogsvägar till en vacker sjö där föraren grillade med lite vin till, gott som tusan.

Av Håkan Eklund - 15 februari 2013 02:17

Efter mitt förra inlägg var vi ute på Pennisula Valdez vilket var helt otroligt, att se sjölejon och sjöelefanter och gå bland pingviner var en upplevelse.

Efter detta kom så den långa resan ner till Ushuaia, världens sydligaste stad vilket tog nästan tre dagar. Sov gjorde vi på bussen på typ parkeringsplatser, rätt kallt, blåsigt och inte alls trevligt även om humöret var på topp. För att ta sig till Ushuaia måste man åka genom en bit av Chile för att sen åka tillbaka in i Argentina igen.

Ushuaia är en charmig stad omgiven av höga berg vid en kanal. Idag har Peter och jag varit på bussrundtur i en blå dubbeldäckare, varit på fängelsemuseum samt åkt båt i kanalen. Somnar nog ovaggad idag med.

Av Håkan Eklund - 9 februari 2013 17:35

Nu sitter jag på ett fik i Puerto Madryn i mellersta Argentina, vid kusten. När vi lämnade Buenos Aries åkte vi till en badort ca: 55 mil sydöst om BA kallad Monte Hermosa där det vad sol och bad som gällde.

Nu är vi ytterligare 80 mil söderut i Puerto Madryn. Här är det naturupplevelse som är grejen, i morgon ska vi ut på Valdez-halvön där vi kommer se bl.a pingviner och sjölejon.

Lägerlivet går bra även om man ibland saknar sina vanliga bekvämligheter, el överallt, internet-uppkoppling, ordentliga toer o.s.v Känns ibland som ambulerande Roskildefestival...:)

Hällande bilderna så är de första två från badorten och en sista från staden vi är i nu, Puerto Madryn.

Av Håkan Eklund - 5 februari 2013 22:48

Idag var sista dagen i den mäktiga storstaden Buenos Aries, en pulserande, grön (träd längs nästan varje gata och jättestora parker), härlig stad. Samma problem som andra städer i samma storlek, mycket trafik, eftersatt underhåll och folk över, över allt men charmig.

Dagen spenderades i La Bocha med märkliga, färgglada kvarter... Sen åter ner till torget där deg dansas tango dygnet runt verkar det som innan det blev några kalla öl nere vid vattnet vid Puertos Modeo.

Imorgon bär så bussarna oss söderut där naturen kommer bli mer framträdande än storstan.

Av Håkan Eklund - 4 februari 2013 19:26

Snabbt inlägg idag. Igår marknad, Bocha juniors stadium samt tango och idag Hard rock café. Och ja, köpte t-shirt..

Av Håkan Eklund - 3 februari 2013 13:38

Härligt med wifi på hotellet... Kommer nog sakna det när vi lämnar lämnar Buenos Aries på onsdag. Ska försöka skriva några inlägg innan dess.

Igår var en skön dag som innehöll en hel del kul aktiviteter. Vädret var som en skön svensk sommardag om än molnig, jätteskönt. Jag och mina två rumskompisar Peter och Johan gick först nere i BA"s motsvarighet till Londons Docklands där det var jättefint. Vi hoppade sen på en turistbuss, en sån där hop-on hop- of-buss, som tog oss till stadsdelen som heter Palermo där vi var i dess little china och åt innan vi vandrade genom kvarter som lika gärna kunnat legat i New Yorks Greenwich village som i BA. Denna vandring tog oss sen då till Estadio River Plate som ni fotbollsfans säkert vet mer om än jag trots besöket. Den guidade rundturen var helt på spanska så jag förstod nada. Mäktig stadion dock och jag har varit där, det har inte ni, ha. Kvällen avslutades vid Docklands på en trevlig restaurang tillsammans med ett antal av dom andra. Dom andra i detta menas dom som kommit med rosa bussarna från Rio de Janeiro och vars resa vi nytillkomna ska ansluta oss till.

Dagens aktiviteter innefattar Plaza de Mayo med Casa Rosario där bl.a Evita Peron stod på balkongen, en marknad jag inte riktigt vet namnet på samt La Bocha, en stadsdel med väldigt speciella byggnader i grälla färger.

Av Håkan Eklund - 2 februari 2013 03:25

Nu är vi framme i Argentinas huvudstad, kl. Är 23.24 här och det är 32 grader varmt, puh...

<<< April 2018

Reseinformation

Resvägen visas på denna sida på Rosa bussarna;

Efter själva rundresan ska jag nog vila upp mig i Vina Del Mar vid Chiles stilla havskust.

Här kan du läsa mer om Vina Del Mar; http://sv.wikipedia.org/wiki/Vi%C3%B1a_del_Mar

Den engelskspråkiga varianten är mer omfattande.